Operation af stemmebånd hos Rhinoklinikken

Operation af stemmebåndslidelser

HVORFOR OPERATION AF STEMMEBÅND?

Mange stemmeproblemer skyldes forstyrrelse af den naturlige vibration af stemmebåndet. Årsagen kan være forskellige godartede polypper, cyster, kronisk hævelse eller slimhindeforandringer der sidder i relation til stemmebåndet. I disse tilfælde vil kirurgi ofte kunne fjerne årsagen til hæsheden.

Alle forløb hos os starter med en grundig samtale om problemet, klarlægning af dit stemmebehov og øvrige helbredsforhold. Herefter foretages en undersøgelse øre, næse, mund og hals med særlig fokus på stemmebåndene, enten via munden med et såkaldt luplaryngoskop, eller ved en kikkertundersøgelse gennem næsen. Nogle gange bruges begge metoder.

Hvis vi vurderer at problemet ikke kan løses uden operation af stemmebånd, vil vi gennemgå det forventede forløb og foretage en såkaldt akustisk stemmeanalyse (optagelse af forskellige stemmefunktioner). Du vil ligeledes blive bedt om af udfylde et spørgeskema. Vi kan herefter planlægge en operationsdato

I nogle tilfælde er det ikke nødvendigt med en operation af stemmebåndende, hvis man kan leve med hæsheden. I andre tilfælde vil træning i at bruge stemme- og vejrtrækningsmuskulatur kunne bedre stemmefunktionen. I disse tilfælde vil du blive rådgivet til at kontakte en talepædagog for at opstarte forløbet.

Operation:
Selve operationen foregår i fuld bedøvelse. Et lille rør lægges ned mellem stemmebåndene så narkoselægen kan sørge for at du trækker vejret under operationen. Stemmebåndsoperationen foregår med lange instrumenter der indføres gennem et rør i munden. Stemmebåndene er kun ca. 2 cm lange, og derfor bruges et mikroskop for at få komplet oversigt. Selve operationen tager typisk mellem 30 og 60 minutter, afhængig af hvad der præcist skal laves.

Efterfølgende anbefaler vi stemmehvile (se nedenfor). Alle kan udskrives efter nogle timers observation i klinikken.

Smerter efter operation af stemmebånd:
De færreste oplever særlige smerter, men vi anbefaler at du har Paracetamol (pamol/panodil) og kan tage 2 tabletter a 500mg op til 4 gange i døgnet. Derudover kan du supplere med Ibumethin 200mg tabletter. 2 stk. højst 3 gange i døgnet. Har du smerter som ikke kan klares på ovenstående skal du kontakte din kirurg på det udleverede telefonnummer.

Når du kommer hjem kan du spise og drikke som du har lyst til. Nogle oplever let kvalme efter bedøvelsen, som oftest er væk næste morgen.

KONTROL EFTER OPERATION AF STEMMEBÅND

For de fleste er det hensigtsmæssigt at komme til kontrol 3-4 uger efter operationen. Her undersøger man om stemmebåndene er helet og om stemmefunktionen er blevet bedre. Dernæst rådgives i forhold tiol om der er behov for supplerende behandling. Der vil bliver som rutine foretaget en ny stemmeanalyse. Du vil altid kunne kontakte din kirurg via SMS eller email indtil og efter kontrollen.

Stemmehvile:
Operationen af stemmebåndene vil stort set altid efterlade et lille sår, som skal hele op. Ved normal tale vibrerer stemmebåndene mod hinanden op til 400 gange i sekundet, hvilket er en stor belastning for et sår, der skal hele op. Derfor anbefaler vi stemmehvile. Afhængig af din tilstand og stemmebehov anbefales fra 1 til 14 dages stemmehvile. Her skal du så vidt muligt undgå at tale. Herefter kan du langsomt begynde at bruge din stemme. Hvis du er sanger anbefaler vi at der går 3 uger inden du begynder sang og øvelser og ikke synger på fuld kraft før du har været til kontrol og der er gået 6 uger efter operationen.