Lammelse af stemmebånd behandles hos Rhinoklinikken

Operation for lammelse af stemmebånd

HVAD ER LAMMELSE AF STEMMEBÅND?

Lammelse af et stemmebånd kan have mange årsager. Ofte vil det være som en følge efter kirurgi, hvor der er sket en påvirkning af en af nerve på en af siderne på halsen. Typisk er det operationer for struma, diskusprolaps på halsen eller lungeoperationer. Det kan også komme i forbindelse med en influenza eller halsbetændelse. Endelig kan det være symptom på mere alvorlig sygdom.

Symptomer:
Symptomerne kan være at man har en hæs (luftfyldt) stemme. At man føler at man løber tør for luft under tale, specielt i forbindelse med fysisk aktivitet, f.eks. almindelig gang. Nogle kan få mad og specielt væsker ”i den gale hals”

Hvis man finder at der er tale om stemmebåndslammelse, hvor man ikke umiddelbart har en forklaring på årsagen, skal man henvises til en Øre- næse og hals hospitalsafdeling i kræftpakke-undersøgelse først.

Behandlingen:
For hovedparten at de patienter som får lammelse af stemmebåndene, vil tilstanden med tiden gå i sig selv. Det kan tage op mod et år for et stemmebånd at komme i bevægelse igen. Ved din undersøgelse, hvor stemmebåndslammelsen er konstateret, skulle du gerne have fået information om mulighed for stemmetræning via en talepædagog, som er den behandlingsform der anbefales først.

Hvis der er svære gener, eller man har et meget stemmekrævende arbejde, kan man overveje supplerende kirurgisk behandling, hvor der overordnet er to muligheder:

INDSPRØJTNING AF FYLDMATERIALE I DET LAMME STEMMEBÅND

Dette anbefales som en midlertidig løsning sammen med stemmetræning. Effekten varierer mellem 2-6 måneder. Kan evt. gentages. Indgrebet kan gøres i lokalbedøvelse eller fuld bedøvelse. Vi foretrækker lokalbedøvelse, idet vi undervejs kan vurdere om mængden af materiale er tilstrækkelig, idet du kan tale undervejs. Det tager endvidere kortere tid og du behøver ikke faste forud.

Materialet vi bruger er en såkaldt hydrogel med syntetisk Calcium Hydroxylapatit. Indsprøjtningen foretages gennem forsiden af halsen mens der er et fiberskopisk kamera gennem næsen, så kirurgen kan se stemmebåndene undervejs. Forud vil du have fået bedøvelse i næsen, i svælget og gennem huden på halsen. Selve indgrebet tager ca. 20 min i alt.

Det første døgn efter anbefaler vi at du ikke taler, for at lade stemmebåndet få ro. Herefter må du begynde at tale stille og roligt. De fleste vil opleve en forbedring af stemmen med det samme, men typisk går der en uge inden den finder sit leje.

Bivirkninger:
Lokalbedøvelse har desværre en meget bitter smag. Man oplever synkebesvær under bedøvelsens virkning (ca 45 min). Der kan være lille risiko for blødning og infektion.

Man kan føle smerter som ved en let halsbetændelse. Nogle har klumpfornemmelse i halsen i op mod 1 uge.

Opfølgning:
Din kirurg vil aftale en opringning til dig indenfor den første uge. Du skal komme til en konsultation  3-4 uger efter behandlingen, hvor vi kan vurdere resultatet.

Du vil undervejs kunne kontakte din kirurg via email eller SMS

STEMMEBÅNDSPROTESE

Operation af en protese ind i stemmebåndet anbefales til patienter med permanent lammelse af stemmebåndet. Vi kan desværre ikke tilbyde denne operation på nuværende tidspunkt.

Vi kan vejlede dig om operationen og hvor den udføres.