BIHULEOPERATION

Bihuleoperation

Problemer med bihulerne

Man skelner mellem kæbehuler, pandehuler og sibencellerne, som er små bihuler der sidder mellem øjnene. Kæbe- og pandehuler tømmer sig gennem sibencellerne ud i næsehulen.

Der kan være flere grunde til man har problemer med sine bihuler.

Hvis afløbene er for snævre, og det lukker til i efterforløbet af en forkølelse, kan det ende med bihulebetændelse. Det kan også være at man har kronisk bihulebetændelse som kan være med eller uden polypper.

SYMPTOMER PÅ BIHULEBETÆNDELSE

Akut bihulebetændelse

Ved akut bihulebetændelse, som kan optræde flere gange om året (typisk om vinteren), vil man have smerter i ansigtet, feber, tilstoppet næse og evt. pudsflåd ud af næsen. Behandlingen i den akutte fase er antibiotika og næsespray, og evt. operation i rolig fase, for at forbygge tilbagefald. Ofte har du været forbi din egen læge eller øre-næse-halslæge før du kommer til os.

kronisk bihulebetændelse

Ved kronisk bihulebetændelse er det som regel ikke afløbet der er problemet, men slimhinderne i bihulesystemet. Symptomerne er kroniske smerter/trykken, ophævet lugtesans, tilstoppet næse og næseflåd. Enten har du alle eller blot nogle af disse symptomer og der kan være variation over tid. Behandlingen er næsespray og siden operation.

Operation i bihulerne

En operation i bihulerne foregår gennem næsen i fuld bedøvelse. Man bruger en lille kikkert og små instrumenter til at fjerne knoglestumper, slim/puds og polypper. Inden operationen har du fået lavet en CT-skanning af hovedet, skanningen bruges under operationen som en slags landkort til navigation, således kirurgen hele tiden kan orientere som om hvor han er. Formålet med operationen er at skabe plads så bihulerne med tiden igen kan blive selvrensende.

Information om operation ved fuld bedøvelse

Fasteregler

Det er vigtigt at din mavesæk er tom, når du skal i fuld bedøvelse. Årsagen er, at hvis mad eller mavesaft kommer i lungerne kan det medføre alvorlige komplikationer.

Du må spise fast føde og/eller drikke mælkeprodukter indtil 6 timer før bedøvelsen.

Du må drikke væsker som vand, saftevand, klar juice, sodavand samt kaffe og te (uden mælk) indtil 2 timer før bedøvelsen.

Du må gerne spise tyggegummi og ryge (rygning frarådes dog og bør pauseres flest mulige dage op til operationen) og børste dine tænder indtil 2 timer før operationen.

Hvis du har et alkoholforbrug på mere end 4 genstande dagligt, skal det stoppes 1-2 uger inden operationen – evt. i samarbejde med din egen læge.

Tip: Det er IKKE bedre eller sikrere at faste i længere tid end foreskrevet ovenfor, og det anbefales at drikke noget sødt indtil 2 timer før bedøvelsen.

Operationsdagen

På operationsdagen skal du:

Gå i bad, vaske hår og tage rent tøj på. Vi anbefaler behageligt og enkelt tøj, der er let at tage af og på.

Fjerne evt. neglelak/gelénegle, sminke, kunstige øjenvipper, smykker inkl. piercinger samt kontaktlinser.

Have arrangeret hjemtransport da du ikke selv kan føre et køretøj umiddelbart efter operationen.

Medicin

På operationsdagen skal du tage den medicin du plejer, med mindre andet er aftalt med anæstesilægen eller kirurgen.

Hvis du eksempelvis lider af astma, epilepsi eller andet, skal du medbringe din medicin på operationsdagen.

Spiser du fiskeoliepiller/Omega3/6/9 skal du ophøre med dette 1 uge før planlagt operation, da disse er blodfortyndende.

Samtale med narkoselæge

Du møder narkoselægen på selve operationsdagen. Husk at oplyse narkoselægen om evt. allergi overfor medicin.

Hvordan foregår bedøvelsen

Inden bedøvelsen får du ”præ-medicin”, der består af smerte- og kvalmestillende tabletter. Du får anlagt en lille plastkanyle i hånden eller albuen, hvor igennem du får tilført bedøvelsesmidlerne. Du får påsat elektroder på din brystkasse, så vi kan overvåge din hjerterytme. Yderligere får du en blodtryksmanchet på overarmen samt en lille klemme (iltmåler) på fingeren.

Bivirkninger ved fuld bedøvelse

Du kan føle dig øm i halsen og være lidt hæs – dette forsvinder typisk i løbet af 1 døgn.

Kvalme og opkastninger er almindeligt, men vi gør hvad vi kan, for at forebygge det med kvalmestillende medicin. Du kan føle dig træt og sløv, hvilket også er helt normalt.

Efter operationen

Du vågner inde på operationsstuen og går eller køres ud i opvågningen. Her vil du typisk ligge et par timer. Her vil du blive tilbudt smerte- og kvalmestillende medicin samt mad og drikke. I særlige tilfælde kan det blive nødvendigt at overnatte i klinikken.

Du vil blive informeret om forløbet af operationen af kirurgen, inden du tager hjem.

Vi anbefaler, at du ikke er alene den første nat efter operationen.

Det videre forløb

Smertestillende medicin

Der vil næsten altid være hævelse og smerter efter en næseoperation. Efter nogle operationer lægges et stramt plaster over næsen, for at begrænse hævelse. Hævelsen aftager gradvist i løbet af 14 dage. I andre tilfælde lægger vi gips på næsen, som skal sidde 7 – 10 dage.

Med mindre du ikke tåler det, anbefaler vi 2 typer smertestillende medicin:

• Paracetamol (Panodil/Pamol/Pinex). Kan købes uden recept. Dosis er 2 tabletter á 500 mg x 4 i døgnet.
  • Ibuprofen (Ibumetin/Ipren/Burana). Kan købes uden recept som 200 mg. Dosis er 2 tabletter á 200 mg x 3 i døgnet. Vær opmærksom på at hvis du har fået det på recept er det ofte som 400 mg. I så fald skal der kun tages 1 tablet x 3 i døgnet.

Du vil herfra få udleveret smertestillende til det første døgn efter operationen. Medicin til videre forbrug vil blive lagt på receptserveren på operationsdagen til afhentning dagen efter.

Komplikationer

Det er almindeligt at have næsesmerter, tandsmerter og hovedpine efter operationen. Smerterne kan i nogle tilfælde strække sig frem til ugedagen for fjernelse af eventuelle silikoneplader. Følelsesløshed i fortænderne kan også forekomme.

Ambulant kontrol

Inden udskrivelsen får du en tid til kontrol i vores ambulatorium efter 14 dage, 1,5 måned og 3 måneder. Vi anbefaler, at du tager en pårørende med.

Ugerne efter operation

I ugerne efter operationen skal man skylle næsen med saltvand for at skylle sårskorper mm ud. Ophelingen kan tage 4-6 uger, men man vil dag for dag opleve bedring

Du skal kontakte klinikken i tilfælde af:

• Kraftig blødning
  • Feber
  • Tiltagende smerter
  • Tiltagende hovedpine
  • Nytilkomne synsproblemer

Det første døgn kan du ringe til din kirurg på
tlf. 93 63 46 57.

Herefter kontakter du klinikken på
tlf. 70 21 21 10.

Såfremt klinikken har lukket, skal du kontakte 1813 i akutte tilfælde.