Bihuleoperation hos Rhinoklinikken

Cas & Fess bihuleoperationer

HVORFOR BIHULEOPERATION?

Næsens bihuler er en labyrint af små slimhindebeklædte hulrum. De fleste kender til kæbehulerne og pandehulerne, men bagved næsen finder man også sibenscellesystemet og sphenoidet. Enhver af disse bihuler kan have aflukningsproblemer, der typisk giver tryksmerter i ansigtet og hovedpine. Forsætter aflukningen i længere tid kan det medføre bihulebetændelse forårsaget af bakterier, nogle gange vedvarende og andre gange med et tilbagevendende mønster. I sådanne tilfælde kan en bihuleoperation komme på tale.

Mange har oplevet at få bihulebetændelse i efterforløbet af en normal forkølelse, hvilket er helt normalt og går normalt over af sig selv. Hos nogle bliver infektionen kronisk og svær at behandle med antibiotika. Andre problemer, for eksempel polypper i næsen, som ikke er betinget af infektion, men er derimod en kronisk irritation af næseslimhinden. Polypperne er vandige slimhindefortykkelser der medføre vejrtrækningsbesvær gennem næsen, nedsat lugtesans og tæthedsfornemmelse i næsen. Som udgangspunkt behandles polypper med binyrebarkhormon næsespray, men hos nogle patienter er det også nødvendigt med kirurgisk fjernelse af polypperne, samtidig med at man åbner bihulesystemet mere op, så næsesprayen kan komme helt ud i bihulerne og herved opnå bedre effekten af behandlingen.

Bihuleoperationen foregår i fuld bedøvelse og er altid forudgået af en skanning af bihulerne (CT-skanning). Dette gøres for, at kirurgen kan studere problemstillingen og omfanget af kirurgien. Skanningen bruges også til at studere anatomien i bihulesystemet, der kan variere fra patient til patient. Ved tidligere bihuleoperationer, kompleks eller omfattende kirurgi anvendes computervejledt navigationskirurgi, hvor man ved hjælp af et computersystem får information om vigtige anatomiske strukturer og herved mindsker risikoen for at beskadige dem.

Ved operationen anvendes kikkertkirurgi gennem næseborene og der efterlades således ingen synlige ar. Indgrebet varer typisk mellem 1 og 3 timer og afsluttes med anlæggelse af pakning i næsen for at undgå blødning og sammenvoksninger. Pakningen opløser sig selv.

På operationsdagen

• Du skal faste og tørste som aftalt ved forundersøgelsen.
• Du skal have taget et bad og vasket hår på operationsdagen.
• Du må ikke have kontaktlinser, neglelak og make-up på, når du møder i klinikken til operation.
• Du bør, så vidt muligt, efterlade værdigenstande hjemme.

Efter operationen
Du bliver observeret i nogle timer på vores opvågning og i klinikken, hvorefter du formentlig kan udskrives og overnatte i eget hjem.

KOMPLIKATIONER VED BIHULEOPERATION

Der kan forekomme sivblødning fra næsen efter operationen, hvilket er helt normalt. Pakningerne i næsen og bihulerne medfører at du ikke kan trække vejret optimalt gennem næsen, men det bedres dag for dag i takt med at de opløses. Det er en god ide at sove med hovedet højt. Efter bihuleoperationen kan der dannes generende skorper i næsen. Du må ikke pudse næse eller ”pille næse” på grund af risiko for blødning. Vi anbefaler derfor, at du skyller næsen med saltvand minimum 3 - 4 gange dagligt fra dagen efter operationen. Det er bedst at anvende et næsehorn til dette hvilket kan købes på de fleste apoteker.

Læs vejledning herom.

Næsespray
Hvis du bruger spray med binyrebarkhormon (f.eks. Nasonex, Flixonase eller Rhinocort), skal du sædvanligvis holde pause, indtil du har været til den første kontrol i klinikken. Din kirurg kan dog beslutte at du skal begynde tidligere.

Smerter
Efter operationen kan du have ondt. Smerterne opleves meget forskelligt.

Vi anbefaler følgende smertestillende behandling:
Paracetamol - 2 tabletter à 500 mg x 4 i døgnet (håndkøb).
Ibuprofen - 2 tabletter à 200 mg x 3 i døgnet (håndkøb) eller 1 tablet à 400 mg x 3 i døgnet (recept).

Opstår der mavesmerter anbefaler vi at du kontakter egen læge.

Restitution
Inden udskrivelsen får du en tid til kontrol i vores ambulatorium efter 7 - 14 dage. Vi anbefaler, at du tager en pårørende med. Det er desuden en god ide at indtage paracetamol 2 x 500mg og ibuprofen 2 x 200mg en til to timer før du kommer til kontrollen således at eventuel oprensning af næsen ikke medfører ubehag.
Vi anbefaler 7-10 dages rekreation hjemme, hvor du bør holde dig i ro og undgå fysisk anstrengende aktiviteter og sport.
Har du brug for dokumentation for dette, kan du få det udleveret inden du udskrives.

Du skal kontakte os hvis:
• Der kommer stærk blødning fra næsen.
• Du får feber.
• Du får tiltagende smerter.
• Du får tiltagende hovedpine.